3

Про Національну академію медичних наук

Поки вся увага медичної спільноти прикута до реформи фінансування первинної ланки та скандалу навколо посади держсекретаря МОЗ справжня драма розгортається в Національній академії медичних наук (НАМН) України. 7 грудня 2016 року відбулись Загальні збори цієї структури. Серед інших питань обговорювалося питання бюджетного фінансування системи лікувальних закладів НАМН.

Сам факт того, що Загальні збори відбувалися у залі, в якому температура 11 градусів уже говорить багато про що. На фінансування НАМН у 2017 р виділено 316 млн грн., що 4 рази менше ніж минулий рік. Пояснюється така дія трансформацією закладів охорони здоров’я у державні підприємства на підставі закону про автономізацію. Після того як в процес втрутилися народні депутати НАМН практично повернуто фінансування на рівні попередніх трьох років, тобто додано ще 800 млн грн., але по статті медична послуга, якої поки ще немає. Проте головним є той факт, що все це зроблено під обов’язок НАМН вступити у пілотний проект з трансформації бюджетних установ в державні підприємства.

Директори інститутів імені Амосова, Шалімова, Рамоданова, Стражеско і т.д. об’єдналися…

для вирішення питання протиріччя з 49 статтею. Але питання копійчане і воно скоро буде вирішено.

Забігаючи наперед, по НАМН прямо зараз можна дати 100% прогноз. Ця структура доживає останні роки і їй ніхто нічим не допоможе ніколи.

Але чому варто звернути увагу на НАМН. А тому що ситуація по Академії є вичерпним матеріалом для глобального медичного прогнозу по країні. Інформація буде дуже цікавою для всіх, хто хоче знати, що буде в країні від районної лікарні до наукових інститутів. За дужки можна хіба винести Феофанію. До речі, дуже цікаво, а цей заклад також іде у пілот з переходом на госпрозрахунок?

Так ось, ситуація з НАМН дуже цікава тим, що ця поважна структура зараз находиться в процесі боротьби. Знаєте з ким борються академіки і член-кори? Думаєте з якоюсь великою страшною армією? Ні. Вони борються з одним чоловіком. Звати його Сергій Марченко, йому 35 років він працює заступником міністра фінансів кандидат економічних наук. З 2002 року працював на різних посадах в Міністерстві фінансів України, Державній фіскальній службі, Комітеті з питань фінансів і банківської діяльності, Секретаріаті Кабінету Міністрів України.

Сергій Марченко є фахівцем у напрямках фіскальної децентралізації, бюджетного процесу та податкової політики, і брав активну участь у розробці та просуванні реформ по цим напрямкам. Працював експертом у Bendukidze Free Market Center. Помагають НАМН у боротьбі з Марченком комітет ВРУ з питань охорони здоров’я на чолі з Ольгою Богомолець та комітет ВРУ з питань науки та освіти на чолі з Олександром Співаковським. Причім Сергій Марченко лихо справляється не лише з академією медичних наук, він активно реалізує державну політику в сфері ОЗ на первинному, вторинному та третинному рівнях всієї системи. Більше того, не треба думати, що Сергій Марченко лише реалізатор, він є джерело медичної політики разом з адміністрацією Президента України.

Ситуація з НАМН без перебільшення є інституційним національним феноменом. 35 річний чоловік з позиції заступника міністра фінансів за підтримки бюджетного комітету приймає рішення про зменшення фінансування НАМН з 1,2 млрд грн. до 316 млн. За право відновити фінансування НАМН погодилася піти в пілотний проект, початок якого вимагає порушити Конституцію України. Директори наукових інститутів замість того, аби використати КУ для свого захисту створили робочу групу з метою порушити основний закон і почати виконувати волю… ні, не законодавчого органу, а клерка з мінфіну, оскільки ніякий закон про автономізацію не готовий і не прийнятий  парламентом.

На нижніх рівнях нам відомі факти коли обласні департаменти ОЗ примушували головних лікарів в районах порушувати чинне законодавство, а виконавча влада на місцях віджимала у них фінанси. Але важко було собі уявити, що столичні академіки є безсилі перед порушенням законодавства. В країні не виявилося жодного правового механізму для того аби міністерство фінансів або бюджетний комітет поставити на місце. Схоже, що члени бюджетного комітету можуть припинити фінансування будь-якої структури без будь-яких публічних пояснень і обґрунтувань.

Але це ще не все. Ми живемо в країні, у якій декілька людей з депутатськими значками при підготовці проекту бюджету можуть викреслити строчку для фінансування лише тому, що вони не розуміють у чому полягає робота тих чи інших установ.

Тепер про НАМН. Повторимося, прогноз перспектив у академії є несприятливий. Уже сам факт, що НАМН розмовляє про своє майбутнє з 35 літнім заступником міністра фінансів багато про що говорить.

На жаль НАМН не розуміє свого положення, а саме головне реальних причин такого стану.

Передусім Академія не розуміє, що її тестують на потрібність. Академія не розуміє, що це робиться у не правовий, можна сказати кустарний спосіб інститутами (бюджетний комітет) та посадовими особами (заступник міністра фінансів), які не уповноважені це робити.

Ніхто з бюджетного комітету не має права у президента НАМН України запитувати чим займаються інститути і яку користь суспільству вони приносять.

Але є більш важливі аспекти нерозуміння. Академія не розуміє, чи то не хоче розуміти, що їй потрібно відповідати на питання, які не озвучуються. А не озвучуються багато питань, зокрема питання якості, достовірності, чесності наукових досліджень; корупції при здобутті наукових ступенів; доходів від комерційної діяльності в стінах інституту.

Саме в контексті цих не озвучених питань НАМН штовхають у пілотний проект. У такий спосіб чиновники хочуть сказати, що система наукових інститутів не займається наукою, зокрема фундаментальною. У такий спосіб чиновники хочуть сказати, що співробітники НАМН займаються бізнесом. А якщо ви хочете займатися бізнесом, то причім тут бюджетні гроші?

Але академічна спільнота, не розуміє, що в «пілоті» вона знаходиться уже давно і тестують її також давно. А саме з того моменту коли Академії дозволили обійти 49 ст КУ «добровільними благодійними» внесками пацієнтів.

Ніхто в Україні серед лікарів з різними інтелектуальними здібностями так і не зрозумів, що це був тест на гідність разом з тестом на «вошивість».

На жаль обидва тести були провалені. Всі без винятку показали здатність гнутися та всі без винятку скористались ситуацією для того аби налагодити свій власний бізнес в стінах державних лікувальних закладів.

Держава формально не уповноважувала медиків компенсувати низькі зарплати, вона «попросила» медиків перекрити статтю «медикаменти та витратні матеріали». 20 років вища політична влада робила вигляд, що вона не помічає нелегальної комерційної діяльності лікарів. Але прийшов час помітити. І тепер коли ти їздиш на дорогому «паркетнику», а науковий інститут перетворився на родові гнізда уже важко щось сказати Сергію Марченку.

Головною причиною активності та прозріння з боку держави стала необхідність відновлення ресурсів, які піддавались 25 років амортизації і не відновлювались, а також необхідність оплачувати енергоносії, які суттєво здорожчали.

Помилка НАМН полягає у тому, що погоджуючись на черговій «пілот» керівництво вважає, що цього разу Академія так само отримає прихований бонус. Що все буди як колись. Ні, не буде. Бонусу більше не буде. Більше того, цей «пілот» є розплатою за бонус попереднього «пілоту».

Суть пропозиції від влади є дуже простою – спрямувати свої комерційні здібності на утримання інфраструктури (яка не модернізувалася десятиліттями) та фінансування капітальних видатків. При цьому приміщення і медична власність належатимуть державі. Зрозуміло, що цього не буде. Враховуючи єдину форму спротиву, на яку здатні вітчизняні лікарі, Україну чекає масова еміграція кваліфікованих медичних працівників, яких не влаштує зарплата у 300-500 доларів.

Попри всі недоліки, які є в системі закладів НАМН відтік кадрів означатиме, що громадяни України залишаться без висококваліфікованої допомоги ІV рівня (є такий). Працівники наукових інститутів реально надають медичну допомогу важкохворим і незаможним людям. І це сказано не для красного слівця. Ситуація 2014-2015 років цьому є підтвердженням.

Але допомога пораненим українським військовим є не достатньою аби НАМН України могла себе відстояти. Для цього потрібно виходити за межі медичної діяльності, йти в політику і жертвувати. Інакше НАМН стане жертвою власного ізоляціонізму, конформізму, корпоративного егоїзму та самоусунення від політичного та економічного життя протягом останніх 20 років.

Академічна спільнота ніяк не може зрозуміти, що КПРС більше уже немає, і про академіків ніхто більше турбуватися не буде лише тому, що вони академіки. Власне ця турбота була пов’язана з тим, що КПРС була матір’ю всіх академіків.

Повністю необхідно міняти культуру спілкування з політиками. Це при СРСР було достатньо дружити з депутатом від народу. Сьогодні необхідно не лише їздити по закордонних наукових конференціях, а цікавитись бюджетним процесом, фіскальним відсотком ВВП країни, задавати питання на бюджетному комітеті чому при фіскальному відсотку у 50% частка асигнувань на медичну сферу через бюджет не перевищує 3%, тоді як в США ці цифри складають 29% та 6% відповідно.

Не треба тішитись з того, що Гройсман зібрав представників всіх  академій і дав можливість всім висловитись. Для заочника МАУП і людини, яка ніколи не була у читальному залі бібліотеки це просто можливість задовольнити цікавість як виглядають живі академіки. І не більше. Кому, кому, а академікам факт повернення відібраних 800 млн через статтю «медична послуга», якої немає, повинен відкривати очі з ким вони спілкуються. До того ж треба розуміти, що коли вас відправляють у ринок на госпрозрахунок, то тарифікація медичної послуги має проводитися не МОЗ під диктовку міністерства фінансів, а ринком. Сам факт переходу з бюджетно-солідарної на бюджетно-диференційовану оплату роботи лікаря взагалі мало чим допоможе при госпрозрахунку і самовиживанні.

І на завершення. Якщо у когось з народних депутатів виникла підозра, що НАМН є шкідливим інститутом, наприклад, як комуністична партія, або академія не виконує своїх функцій, є розсадником псевдонауки, торгує науковими ступенями і таке інше, тоді проводиться серйозне розслідування. Для цього створюється інституція або використовуються існуючі державні та недержавні структури, які вивчають ситуацію, пишуть аналітичну довідку, доповідають її публічно, обґрунтовують своє рішення. Громадянам повідомляється ситуація. Рішення про припинення фінансування не вирішується кулуарно. Так, у НАМН є проблеми, але вони не вирішуються припиненням фінансування. Більше того, однією з головних причин всіх проблем була і є недостатність фінансування.

Не можуть члени бюджетного комітету питати у президента НАМН чим займаються наукові інститути і яка від них користь. Це громадянин може запитати яка користь від роботи обраного депутата. Тим більше, не має права ставити питання щодо доцільності існування представник виконавчої гілки влади, нав’язуючи якісь пілотні проекти і штовхаючи на порушення КУ. І для цього, щоб це розуміти не потрібно мати спеціальної освіти, для цього треба мати гідність. Якби з нею було б все «ОК», то питання з фінансового забезпечення академії було вирішено давно у неконвенційний спосіб за один візит на засідання бюджетного комітету або в кабінет заступника міністра фінансів.

Анатолій Якименко

3 Comments

  1. Не треба тішитись з того, що Гройсман зібрав представників всіх академій і дав можливість всім висловитись. Для заочника МАУП і людини, яка ніколи не була у читальному залі бібліотеки це просто можливість задовольнити цікавість як виглядають живі академіки. І не більше. Кому, кому, а академікам факт повернення відібраних 800 млн через статтю «медична послуга», якої немає, повинен відкривати очі з ким вони спілкуються.
    Браво!!!

  2. Незрозуміло тільки чому громадянин за податки якого фінансується НАМН не може запитати яка науково-медична користь від 36 інститутів, більше півстотні членів-кореспондентів і десятків академіків? Чому громадянин не має права знати, наприклад скільки операцій зроблено в тому чи іншому відділенні і які результати цих втручань?

    • Ви вважаєте, що те, що робить Мінфін та Гройсман – це вони запитують про результати втручань?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.