4

Про зовнішнє оцінювання якості підготовки майбутніх лікарів

В.о. міністра охорони здоров’я вирішила у 2017 році МОЗ провести оцінку стану медичної освіти в Україні у порівнянні із міжнародними, зокрема американськими, стандартами. Зовнішнє оцінювання якості підготовки майбутніх лікарів відбуватиметься кількома шляхами. Про це МОЗ повідомило ректорів вищих медичних навчальних закладів офіційним листом.

Зовнішнє оцінювання здійснюватиметься державною організацією «Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація» при МОЗ України». Сам іспит заплпнований на 12.05.2017 для студентів 6-гo курсу, які навчаються зa напрямом «Медицина». В ньому мають бути використані тести IFOM (International Foundations of Medicine – «Міжнародні Основи Медицини»), який адмініструє Національна рада медичних екзаменаторів Сполучених Штатів Америки (NBME – National Board of Medical Examiners) спільно з Центром тестування при МОЗ України.

Тестування при здійснені медичної практики – річ буденна. Але будь-який діагностичний тест доречний тоді, коли лікар розуміє, що  він буде робити після отримання результату тестування. Якщо ініціатор тестування не до кінця розуміє, що він запропонує хворому після дослідження, то варто подумати чи такий тест необхідно проводити. На жаль в українській медицині цього правила не завжди дотримуються. Пацієнтам часто призначаються дороговартісні тести, результати яких навіть не використовуються як клінічний матеріал для наукового дослідження, а просто віддаються на руки хворій людині, яка їх складає у себе вдома.

В політичному житті також проводяться подібні тести. Їх називають референдумами. Наприклад, нещодавно Великобританія провела референдум щодо доцільності перебування в ЄС. Тест показав, що недоцільно британцям жити в єврокомуналці. Але схоже, що організатори тесту на потрібність ЄС туманному альбіону не задавалися питанням, що вони робитимуть після того як почують бажане «ні». В результаті британці знаходяться в Євросовку з репутацією балакунів та ненадійних партнерів.

Кумедним виглядало тестування у Греції. Фінансовий Грецький референдум 2015, ініційований ліво-радикальним урядом Алексиса Ципраса, тестував грецький народ на гідність. Прем’єр-міністр Ципрас закликав підданих відповісти «ні» на референдумі. Народ послухав і 61,3% греків так і зробили – сказали горде «ні». За тиждень після тестування «гордий» Ципрас сказав кредиторам «так» і знову набрався кредитів.

Схоже подібне тестування збирається організовувати МОЗ. По-перше, результати цього дослідження очевидні наперед – рівень підготовки виявиться низьким. По-друге, що з цим всім робити? Які дії збирається робити Супрун після тестування, результати якого очевидні вже сьогодні?

Це все одно, що оголосити тестування українського автопрому на відповідність міжнародним, зокрема американським, стандартам і організувати піар-кампанію з порівняння «Славути» та «Тесли».

Пригадується у Розпорядженні від 30.11.2016 р. № 1013-р Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я йшлося про необхідність приведення державних гарантій в сфері надання медичних послуг у відповідність з економічними можливостями суспільства. Так ось, медична освіта приведена у відповідність з цими економічними можливостями. Які проблеми? Що тут порівнювати? Український випускник університету абсолютно відповідає перспективі, яка на нього чекає – 100 доларів в місяць зарплати.

Взагалі не перестає вражати здатність Уляни Супрун підшуковувати собі зручні теми для діяльності. То парамедики, то головних лікарів за конкурсом (так ніби вони зараз не за конкурсом призначаються), то зовнішнє оцінювання на відповідність американським стандартам.

При цьому реальні проблеми, які озвучуються – ігноруються. Ну чому б не взятися за проблему медичної освіти, виходячи з даних, озвучених Ольгою Богомолець на засіданні Уряду 30 листопада. Нагадаємо, головою профільного комітету було сказано, що 70% випускників кудись зникають: або виїжджають за кордон, або залишають медицину.

Чому для в.о. міністра це не є проблемою? Який сенс взагалі перевіряти знання випускників, якщо скоро всі 100% молодих ескулапів дифузно розсмоктуватимуться? В США перевіряють рівень знань, тому що молоді лікарі залишаються в Америці. А нам для чого проводити цей тест?

До речі, чому не виникає ідеї протестувати рівень знань тих, хто залишається, і тих, хто виїжджає за кордон? В рамках проблем освіти таких «чому» можна ставити десятки.

Ну й на останок хочеться поцікавитися в Уляни Надії, а в США також проводять оцінку стану медичної освіти у порівнянні із міжнародними, зокрема японськими, ізраїльскими чи німецькими стандартами? Це для цього створений український «Центр тестування професійної компетентності фахівців»?

Як тут не згадати Шевченка: якби ви вчились так як треба, то й мудрість би була своя.

Анатолій Якименко

4 Comments

  1. Чистота эксперимента или его достоверность зависят от предшествующей этому проведенной теоретической и практической подготовки для получения знаний.Что даст ,так называемый пилотажный эксперимент? У.Супрун получить данные,чтобы очередной раз заявить о плохой высшей медшколы и потом заявить, что мы это будем исправлять, демонстрируя * управленческую* решимость. Да, мы сами знаем,что выпускники медвузов,слабо подготовлены ,даже многие после интернатуры не могут читать,описать.,рассшифровать прямые данные диагностических исследований в том числе, клиническое толкование лабораторного анализа и т.д. Все это приходит немного позже. Причинность разная: программа предмета преподавания загружена часто второстепенностью, отсутствие в процессе учебы диагностической аппаратуры,да и во время практических занятий на это мало времени. Эти данные получены из ежегодно проводимого мной среди выпускников и интернов анонимного анкетирования…Почему анонимного? Достоверность *эксперимента* выше-отвечали как думали,понимали,представляли свое будующее

  2. Мое мнение: Да самое главное и важное,почему в процессе учебы и практической деятельности врачей вопросам комментариев диагностических и лабораторных исследований мало места? Не хватает спецподготовки их интерпретировать /совокупность значений/. Надо учесть , что профессиональный уровень любого лечебного учреж- дения определяется диагностическими возможностями и умением ими пользоваться!!!

  3. Тільки но Супрун почала говорити про тести на профпридатність та якість підготовки/перепідготовки студентів/курсантів, тобто про рівень і кількість/необхідність навчальних медичних закладів, як почалася кампанія лобістів проти команди МОЗу, оскільки крісла під ректорами, деканами, викладачами захиталися. Тут і ВР звільнила від декларування вище медичне, педагогічне, наукове, ректорське керівництво, і Тодуров з критикою, і Володимир Загородній від роботодавців від медицини, і Мусій, як завжди, не забарився з критикою, і звернення до президента з вимогою перевірки фінансів, та дипломів у команди МОЗу….
    Вже забули, що реформувати медицину ніхто толком не зміг, а скоріше лобіюють, щоб все залишилося по-старому, по-совєцкі…

  4. Начинать нужно с организации обучения по американским стандартам, а потом уже оценивать. С какого это перепуга учились по учебникам 1985 года, а тестирование будет по американским стандартам, где учебники обновляются ежегодно, где проводятся промежуточные тесты. Проверять нужно знание преподавательского состава в первую очередь. Стремиться к стандартам это хорошо, но начинать нужно с первого курса.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.