0

Дискусія медичних експертів з приводу бачення помилок в реалізації стратегії реформування медицини і подальших шляхів її впровадження

На УП 03.02.2016 була розміщена стаття відомого в медичних реформаторських колах експерта О. Ябчанки «Де загубилась медична реформа», яка викликала великій резонанс в медичній спільноті і багато відгуків. Слідкуючи за реакцією читачів матеріалу, ми натрапили на дискусію, яка розгорнулась між автором статті і коментатором – Ігорем Найдою  (член Координаційної ради СДГ). З дозволу започатківця дискусії викладаємо її зміст на Trigger.Razdelitel_trigger

І. Найда

О. Ябчанка 80 % інформації перевернув з ніг на голову!!!

По-перше, так звана «Національна стратегія побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015-2025» не може бути базовим документом!!!

Основоположною є Концепція (система поглядів на те, якою має бути система, як явище). Тому О. Мусій з командою ще до початку роботи СДГ (Стратегічної дорадчої групи)  розробили саме «Концепцію нової національної системи Охорони Здоров’я України», яку візували усі Центральні органи виконавчої влади (ЦОВВ) і яку успішно поховав А. Яценюк зі своїми прихвостнями.

По-друге, якраз О. Мусій підтримав ініціативу фонду «Відродження» і підписав наказ про створення СДГ, яка розробляла саме Стратегію, як дорожню карту змін.

До складу СДГ в якості експерта входив і О. Квіташвіл, і Ваш покірний слуга (член Координаційної ради СДГ), що давала можливість бути у гущі подій. Вже на той час почалося протистояння, метою якою було не дати Міністру Майдану О. Мусію проводити адекватну політику, насамперед антикорупційні дії та адекватні реальні зміни системи охорони здоров’я. Це проявлялося не тільки в неприйнятті Кабміном запропонованої Концепції, а й тому, щоб СДГ ставала окремішньою платформою, яка переставала співпрацювати з Міністром, та неможливості здійснити кадрові призначення (А. Яценюк домагався призначення на посади заступників тільки своїх людей, один з яких запоров державні закупівлі). З’явилася з часом ще така собі організація як РПР (Реанімаційний пакет реформ), підгрупа якої «медицина» теж не займала конструктивної позиції (не один раз мав нагоду брати участь в її засіданнях, розмовляти особисто з О.Ябчанкою). До речі, ленами медичної гілки РПР до цього часу не розроблено жодного конструктивного документа.

Були великі сподівання, що ставши міністром О. Квіташвілі продовжить логіку Стратегії. Комітетом ВРУ з охорони здоров’я йому було запропоновано розробити пакет реформаторських законопроектів. Проте, за початковою бурхливою публічною діяльністю взагалі зникли будь-які посилання не тільки на Концепцію, а й розроблену за участі того ж О. Квіташвілі Стратегію. Більш того, з приходом нової заступниці почалися ігри в автономізацію. Час довів, що запропоновані МОЗ так звані «реформаторські законопроекти» з так званої «автономізації» не більше, як намагання приватизувати під виглядом благих намірів за безцінь медичні заклади та землю. І слава Богу, що членам профільного Комітету Верховної Ради України ( ВРУ) вистачило розуму дати відсіч псевдореформаторським планам. Щодо текстів законопроектів про автономізацію, то запропоновані Комітетом зміни й у тому суттєві, що не дозволяють «прихватизацію», а не те, що пише пан Олександр!!!

Тому, в листопаді 2015 р. Комітетом ВРУ з охорони здоров’я було прийнято рішення самим поглибити роботу над базовими законопроектами. І не зважаючи на неоднозначність ситуації в самому Комітеті, і протистоянні з боку МОЗ вже багато чого зроблено. Про результати даної роботи в наступних інформаційних повідомленнях.

І на завершення. Справа не в О. Богомолець чи О. Мусієві, не в О. Квіташвілі чи інших, О. Ябчанці чи І. Найді. Справа у небажанні усвідомити декому з перелічених мною персонажів важливість конструктивної співпраці заради людини-українця, української спільноти та української держави. Тягти ковдру на себе, чинити речі, негідні людського сумління, подавати викривлену інформацію – межує виходячи з нинішньої ситуації, зі злочином,. Тому в черговий раз, вже публічно, звертаюся до усіх сторін: сядьте за круглий стіл, домовтеся про ПРИНИЦИ співпраці. Без цього програє кожен українець, у тому числі ті, хто хоче бути завжди першим.

О. Ябчанка

“По-перше, так звана «Нац. стратегія побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015-2025» не може бути базовим документом!!! Основоположною є Концепція”.

– Згідно чинного законодавства “Міністарство забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я”. Яким саме документом не уточнюється. Згідно якого саме нормативно-правового акту ви робите це твердження?

“До складу СДГ в якості експерта входив і О. Квіташвілі, і Ваш покірний слуга (член Координаційної ради СДГ)”

– Але вас серед списку експертів немає. 

“Вже на той час почалося протистояння, метою якою було не дати Міністру Майдану О. Мусію проводити адекватну політику, насамперед антикорупційні дії та адекватні реальні зміни системи охорони здоров’я.”

-Тут ви виправдовуєте пана О. Мусія, за те, що йому не вдалось здійснити “антикорупційні дії та адекватні реальні зміни системи охорони здоров’я”, але ж стаття не про це. Це тема окремої дискусії, і дивно вам її піднімати, як помічнику депутата О. Мусія, адже похвалитись Олегу Степановичу на посаді міністра особливо нічим (ну окрім створення СДГ, плід роботи якої він зараз нещадно критикує)

“З’явилася з часом ще така собі організація як РПР, підгрупа якої «медицина» теж не займала конструктивної позиції”

-“така собі організація” з’явилась не потім, а до (дивись історія створення). 

“ленами медичної гілки РПР до цього часу не розроблено жодного конструктивного документа”

-конструктивний документ, що по багатьом пунктам ліг за основу “Коаліційної угоди” знаходиться за посиланням http://rpr.org.ua. Ваша ж риторика у стилі “дурак, сам дурак” категорично суперечить принципу співпраці.

 “почалися ігри в автономізацію”

-у коаліційній угоді, яку підписувала і фракція БПП у лавах якої на той час був О. Мусій чітко прописано:

2.6. Самоврядування та автономність медичних закладів шляхом надання статусу неприбуткових підприємств закладам охорони здоров’я через прийняття рішення відповідними органами місцевого самоврядування та затвердження нових статутів, укладення договорів на медичне обслуговування;

“Час довів, що запропоновані МОЗ так звані реформаторські законопроекти”

– єдине що довів час, це те, що за рік роботи комітету жодного закону щодо системної реформи так і не було прийнято. Зате, депутат О. Мусій запропонував Раді революційну зміну по перейменуванню копійки на рубль, а голова комітету організовувати чемпіонат світу з футболу серед лікарів.

Р.S. Вся Україна з нетерпінням чекатиме новин з комітету в наступних інформаційних повідомленнях

І. Найда

Пане Олександре, дякую за залучення до дискусії.

По-перше, Концепція від команди О. Мусія була розроблена відповідно до чинної нормативної бази (ПОСТАНОВА від 31 січня 2007 р. N 106, Про затвердження Порядку розроблення та виконання державних цільових програм). Хоча тоді і зараз ще з більшою впевненістю стверджую, що ця Постанова – вчорашній день. Маємо виходити не з проблем, а з бачення. Проте, так як Ви і стверджуєте, мусили були виходити з того, що є. Іншого шляху тоді не було. Тому й у МОЗ, під керівництвом О. Мусія було розроблено проект Концепції побудови нової національної системи охорони здоров’я України), презентація якої відбулася 07.08. 2014 р. Основні штрихи можна побачити, зайшовши за посиланнями: Концепції побудови нової національної системи охорони. А з самою Концепцію ознайомитися за посиланням: http://www.moz.gov.ua.

По-друге, уважно прочитайте Наказ МОЗ від 24.07. 2014 р. за № 522 про створення СДГ.

Мав честь бути членом Координаційної ради, яка за своїм призначенням була вищим органом СДГ «…5. Структуру СДГ утворюють Координаційна рада, експертні групи та секретаріат.

  1. Основними завданнями Координаційної ради є забезпечення діяльності (організації, планування, координації) експертних груп та ухвалення підготовлених ними документів. Координаційну раду очолює Міністр охорони здоров’я України.
  2. Координаційна рада, відповідно до покладених на неї завдань:

1) Організовує відбір експертів до експертних груп, затверджує плани роботи та технічні завдання для експертних груп.

2) Погоджує склад секретаріату СДГ та контролює його діяльність.

3) Розглядає та погоджує проекти документів, розроблених експертними групами на виконання поставлених завдань.

4) Виконує інші види діяльності з метою реалізації завдань СДГ.

  1. Координаційна рада має вирішальний голос при виникненні спірних питань в діяльності СДГ…».

На фото, де Вас можна побачити серед експертів СДГ, й справді мене не має. Не було й немає цілі світитися повсюдно. Займався і займаюся роботою!!! Більш того, в котрий раз нагадаю Вам, що ще до формування Концепції від МОЗ, мною за дорученням О. Мусія була створена експертна Робоча група, яка розробила перший варіант Концепції. І з Вами тоді не один раз зустрічався, запрошував до співпраці. Відгуку не було. Ви йшли своїм шляхом за іноземні гроші…

По-третє, так Ви з’явилися до… Це ще більш дозволяє мені висловити думку, що Вами зроблено дуже мало.

По-четверте, щодо того що зробив О. Мусій і що не зробив, теж погоджуюся з Вами, що це тема окремої розмови. Готовий публічно з Вами або будь з ким це питання обговорити, щоб знову ж не було викривлень. Тут теж був свідком ситуації всередині МОЗ, поза ним, в гущі громадських інституцій, грантоїдів тощо. Щодо автономізації, то О. Мусій і його команда ніколи не були проти. Ми були “ЗА” тільки у іншій формі, що і віддзеркалено у наших пропозиціях (поданому законопроектові). 

По-п’яте, не буду торкатися діяльності профільного Комітету та, зокрема, роботи О. Мусія. Це теж тема окремої розмови. І тут теж готовий до будь-якої предметної дискусії.

І все ж таки в котрий раз пропоную діалог на предмет співпраці на основі ПРИНЦИПІВ, які маємо спільно виробити і рухатися!!!

Те, що було вчора, воно вже відбулося. Те, що маємо сьогодні, результат попередніх дій. Наша задача діяти сьогодні так, щоб вже найближчим часом українство відчуло позитивні зміни. Без конструктивної співпраці тут не обійтися.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.