0

Чи правий мер Дніпра Філатов, коли говорить про відсутність субвенції з першого квітня

Перед тим як розвінчувати міфи сеансами комунікацій комунікатори від МОЗ та НСЗУ мали б розуміти, що міфи не створюються з нічого. Міфи створюються з нерозуміння або дезінформації, міфи також є продовженням приховування, лукавства та відвертої брехні. Саме цим, якраз і займаються органи виконавчої влади в Україні. Тому всі міфи, з якими бореться МОЗ та НСЗУ, власне, ними і спровоковані. Це, по-перше. По-друге, міфи спростовуються правдою. Брехнею нічого не прояснюють. По-третє, для того, аби надурити, якщо уже стоїть така задача, то необхідно бути компетентним. Отже, комунікатори МОЗ ніяк не можуть зрозуміти, що джерелом міфів є вони самі, і чим більше вони комунікують, тим більше цих міфів народжується.

Зрозуміло, що МОЗ та НСЗУ вважає інакше. В їх уяві причиною міфів є затурканість населення. Але не лише. Під підозру починають потрапляти і більш серйозні люди.

Мер Дніпра Борис Філатов заявив, що субвенція на заклади охорони здоров’я є лише до 1 квітня, а далі грошей нема. Формально Філатов не правий. Субвенція зберігається і після першого квітня, просто вона розподілятиметься за новим принципом. Візьмемо одразу третій квартал – період, в якому фінансування відбуватиметься за формулою 60/40, і так триватиме до кінця року. Тобто 60% коштів лікарня отримуватиме за глобальною ставкою і 40% за пролікований випадок.

Одразу виникає питання: «60/40» – це як, взагалі? З таких питань і народжуються міфи. Їх  не має виникати.

Те що сказав Філатов – не міфи, а перебільшення. І це перебільшення є навмисним, для того, аби привернути увагу суспільства. Не треба вважати Бориса Філатова дурним. Мер Дніпра сигналізує про небезпеку. Він хоче сказати, що гроші якісь будуть надходити, але їх буде явно недостатньо. А враховуючи, що до цього система трималася на мінімумі, то достатньо відібрати одну підпорку, щоб все завалилося.

Всі знають як рахувалися тарифи. Спочатку були визначені пріоритетні напрямки. Утаємничено від суспільства порахували скільки витрачається грошей на інфаркти, інсульти, пологи та неонатологію в попередній моделі фінасування. І до цієї невідомої для більшості медиків суми докинули у середньому відсотків 30-50%. Так пологи з 6-6,5 тис грн. стали 8136, 03 грн. І так далі. Звідки взяли гроші на пріоритетні напрямки? Зрозуміло звідки. Їх взяли з непріоритетних напрямків. Потім те що залишилося розділи на ці непріоритетні напрямки. Тому апендектомія з 6-6,5 тис грн. перетворилася у тариф в 4563,64 грн.

Все це автоматично означає, що частина коштів з грижопластик, остеометалосинтезів, апендектомій тощо перетікає в пологові будинки. А якщо кардіоцентри та інсультні блоки матимуть окрему юридичну суб’єктність, то значить й туди. Про яку частку субвенції приблизно йдеться. Можна сміливо говорити про 20%. Тобто введення пріоритетних напрямків теоретично погіршує фінансовий стан системи загалом на 20%. Але якщо врахувати, що інфарктні та інсультні блоки входять до складу багатопрофільних лікарень, то можна передбачити, що адміністрація перерозподілить ці кошти між іншими вузькими спеціалістами і ця цифра буде знижена до 10%.  

Тепер до формули «60/40». Заклади охорони здоров’я кожну маніпуляцію фіксуватимуть та подаватимуть в НСЗУ. Ця структура одразу буде надавати 60% від звичного фінансування – глобальна ставка. Але! Для того, аби отримати кошти понад 60% потрібно спочатку обґрунтувати глобальну ставку виконаною роботою за затвердженими тарифами, нагадаю, що умовна апендектомія на 30% оцінена менше як було.

Частина лікарень, очікувано, навіть за такими тарифами вийде у «60+», але значна частина опиниться в сегменті «60-». Цей рік їм ще заплатять 60% не залежно від виконаної роботи, але на наступний рік – ні.

Що означатиме «60+»? Точніше, що означатиме «+». Для когось 10%, для когось 20% , для когось 30%. Але 40% не буде ні для кого, окрім пологових будинків. У них «+» взагалі може бути більше 40%.

Таким чином бюджети лікарень зменшаться у 2020 році на 10-20%. А це означає, що ні про яке підвищення заробітних плат мови бути не може. Навпаки – зарплата зменшиться. Підвищення заробітних плат можна чекати лише в акушерських стаціонарах. Й те, якщо гроші не розкрадуть. Для пацієнтів ніяких бонусів не передбачається ніде. Навпаки – частка неформальних платежів для них зросте.

Але, повертаючись до міфів та до мера Дніпра Філатова. Зменшення фінансування на 20% може бути критичним для системи, оскільки позначиться передусім на середньому та молодшому персоналі, який просто вийде з медичних колгоспів, а ті що залишаться припинять виконувати свої функціональні обов’язки. Це буде фізично неможливо.

Тому Філатов у значній мірі правий. Мінус 20% від фінансування дасть ефект відсутності фінансування взагалі. Наступного року фіксування не лише не збільшиться, воно не збережеться навіть на цьогорічному рівні.

 

Анатолій Якименко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.