0

Постковідний світ: нові критерії нормальності від «тримачів смислів»

Мою розмову з Вадимом Герасимовичем  про коронавірусну пандемію на «Politeka» за півмісяця подивилися 420 тис разів,  прокоментували  майже 2 тис. Маю сказати,  що ні замах на Шефіра, ні розпродаж земель сільськогосподарського призначення іноземним корпораціям, ні загроза концесії закладів охорони здоров’я, ні відсторонення Разумкова не викликає такого інтересу як COVID. Але тут важливо розуміти, що саме турбує людей. А турбує їх не страх зустрічі зі смертю. Помирати, звичайно, ніхто не хоче, але людей непокоять тектонічні зсуви ціннісних та ментальних пластів цивілізації, які міняють критерії нормальності. Накопичилася достатня маса статусних та ресурсних, яка намагається ці критерії змінити, і це викликає гострий конфлікт. Так сталося, що все важливе відбувається навколо респіраторної інфекції, тому планую приділяти COVID більше часу.

Цього разу хочу зупинитися на двох розлогих критичних коментарях, написаних дуже ґрунтовно, аргументовано і грамотно. Коментарі стосувалися засобів індивідуального захисту, тобто масок. У першому коментарі йшлося про маску як плату за цивілізацію – мовляв, якщо ми хочемо користуватися благами цивілізації, тобто жити у мегаполісах, їздити у метро,  то маємо носити маски. У другому коментарі  вибудувалася ціла «ідеологія» цивілізованості, яка зв’язувала миття рук та інші навички гігієни з прогресом, а маски порівнювала з трусами – мовляв, якщо ми хочемо вважатися цивілізованими людьми, то маємо носити труси, і ці труси щодня міняти. Маски – це продовження трусів, тільки на обличчі. Нормальна і виховна особа має носити маску незважаючи на епідеміологічну ситуацію, виходячи на вулицю та потрапляючи в громадські місця, щоб не плювати на оточуючих і ці маски потрібно регулярно змінювати. Це і є нова нормальність.

Почну з першого. За платою за цивілізацією, насправді, приховується плата за комфорт,  зніженість та лінь. Фактично таке розуміння цивілізованості є продовження розуміння розвитку людини як накопичення матеріального та здобуття соціального статусу, що об’єднується популярним словом «успіх». Звичайно, дуже хочеться прикрити прагнення жити в місті бажанням відвідувати театри, малювати картини та перетворювати соціальне життя розкриваючи себе.

Але насправді сучасні люди не затим прямують у місця підвищеної скупченості людей. Вони їдуть у мегаполіси, щоб більше заробляти. Більше заробляють сьогодні в приміщеннях, а не на свіжому повітрі. Отже, цивілізованість сьогодні – це комфорт, розваги, зніженість, статус і статки. Цікаво, що навіть ті, хто намагається якось врівноважити це все дискомфортом потовиділення обирають фітнес-центри з кондиціонерами. Нагадаю для тих забув, що імунітет від респіраторних вірусів формується при пропусканні через верхні дихальні шляхи морозного повітря при грі в хокей протягом двох годин без перерви.

Цілком природно, що особа яка живе, щоб заробляти стає пастозна та потворна, або здохла і потворна. Її вигляд стає неприродним. Людина, яка виглядає неприродно не може мати якісний природний (неспецифічний) імунітет. Пастозна або здохла персона орієнтована на «успєшний успєх» не є ознакою цивілізованості. Така цивілізація не потрібна. Маска на обличчі як продовження трусів є дійсно платою за таку цивілізованість і насправді виглядає естетично і гармонійно. Але не для всіх. Поки, принаймні.

І нарешті другий коментар, який маску на обличчі зв’язує з трусами, миттям рук та прогресом. У мене є багато даних, щоб на прикладі трусів показати, що цей прогресивний винахід цивілізації має дуже мало спільного з гігієною і в такий спосіб швидко вбити всі аргументи на користь носіння маски як засобу гігієни, особливо для хворих на респіраторні інфекції. Маска на обличчі здорової людини є антигігієнічним артефактом, а на обличчі хворої з повітряно-крапельною інфекцію є взагалі антигуманним засобом для пацієнта. Але це дуже простий шлях в змаганні аргументів.

У нас чомусь вважається, що прогрес є виключно позитивним явищем, і якщо ми віднайшли дезінфікуючі властивості мила, то митися милом потрібно якомога частіше. Зрозуміло, що це не так, і всі хто мився де треба і не треба милом переконалися у шкідливості такого розуміння прогресу. Щось дуже подібне спостерігається і з масками. У нас є палкі прихильники прогресивного, які вважають що бар’єрну функцію маски потрібно використовувати якомога частіше і навіть під час сну, купанні в морі, стрибках за парашутом, їзді на самокаті.

 COVID – це якраз той випадок, який дуже зручний для «прогресивістів»  у поширені передового розуміння прогресу. Почитайте хоча б інструкцію МОЗ зі зміни маски стерильними руками. Є абсолютно небезпідставні побоювання, що за такого розуміння користі прогресивних винаходів люди не лише носитимуть «труси» на обличчі, але й стерилізуватимуть статеві органи перед статевим актом, якщо такий ще практикуватиметься у новому світі.

Виходячи з коментарів у мене є відчуття, що не лише на Заході, але й в Україні назбиралася достатня кількість освічених і ресурсних людей готових до соціальної обструкції неправильних, некультурних осіб, які не бажають носити на обличчі «труси», платити за комфорт та відповідати іншим новим критеріям нормальності. У чому я бачу проблему. Особисто я готовий до обструкції та ігнорування себе з боку представників нової цивілізації. Ми ж піддаємо обструкції безхатченків, або тих же циган, які підходять до нас на вулиці і намагаються вступити в діалог? Піддаємо. Тому треба бути готовим до такого ж ставлення до себе. Але у чому насправді проблема. Проблема не в упосліджені як соціальній позиції. Ці люди не здатні на таке. Тому що це для них дуже некомфортно психологічно і невигідно матеріально, вони не готові йти на відкритий громадянський конфлікт. Але на що вони готов? Респектабельні готові заплати, а краще сказати –  найняти державний апарат насилля і примусити собі неподібних до нової нормальності знеособлено, тобто не беручи на себе прямої відповідальності. А це означає, що, де-факто, мова іде не про обструкцію і відсічення – коли цигани залишаються собою. Ні, ми не залишаємося собою. Тому це не обструкція і не пониження в правах, це перероблення у себе подібних. Ось головна мета. Ви не просто будете їздити іншим громадським транспортом чи зміните роботу на менш оплачувану. Це і так уже є. Вас хочуть зробити пастозними і потворними. Наприклад, такими як новий голова Верховної Ради. Або просто потворними, наприклад, як фальшивий Славко Вакарчук.

На звершення. Користуючись дипломатичною мовою і перефразовуючи тезу «проблема окупації Донбасу не має військового вирішення» скажу, що проблема COVID також не має медичного розв’язання. Бо це не медична проблема, а світоглядна та філософська. Тому всі, хто робили ставку на дослідження, доказову медицину, етіопатогенез і так далі, на мою думку, загнали себе в кут. Тільки різниця полягає у тому, що у ситуації з окупацією Донбасу твердження про виключно дипломатичний шлях є фіранкою, яка прикриває ідеологічну безпорадність та військову імпотенцію, тоді як у ситуації з  коронавірусом твердження про мислительський шлях є сенсом, який витікає з розуміння примату філософського та ідеалістичного над науково-технократичним та матеріалістичним.

Анатолій Якименко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.