Автор Катерина Амосова
На фото Національна стратегія на 2015-2020 рр., яку, за словами в.о. міністра ОЗ (Супрун), вона «втілює». Як у нас прийнято, наша Національна стратегія написана за гроші нашого основного донора.
«Стратегія дозволяє більш точно визначати проблеми, а також пропонує найкращі з перевірених рішень» – сказав у преамбулі до неї один з її авторів і діючий на час публікації міністр Квіташвілі. Гарно сказано.
Інформації про ухвалення урядом цього документу я в google не знайшла. Тобто, він має статус пропозицій, які не є обов’язковими до виконання.
В той же час, пошук видав розпорядження КМУ від 30.11.2016 про ухвалення «концепції реформи фінансування охорони здоров‘я (ОЗ)» на 2017-2020 рр. за підписом Гройсмана (kmu.gov.ua/ua/npas/249626689), імовірно, на основі «Стратегії». Оскільки п. Супрун в своєму недавньому дописі на facebook про Розпорядження не згадала, виникає запитання, чи вона взагалі «в курсі»? І як (чи) здійснювався урядовий контроль над виконанням?
Почну зі Стратегії, як вихідного документу. Хочу поділитися окремими цікавими позиціями, які, на жаль, не були популяризовані і не виконані МОЗом.
-
Створення лікарень інтенсивного лікування і Генерального плану лікарень – спочатку, і лише після цього прийняття рішення щодо раціонального реструктурування служби екстреної медичної допомоги. Тобто, спочатку – стаціонарна ургентна допомога, а потім – перехід на парамедиків, а не навпаки.
-
«Створення державного медичного страхування в перспективі є обов‘язковим. З цією метою важливим є перенесення внесків роботодавців на медичне страхування з графи оподаткованого прибутку на графу витрат.»
-
В додаток до Державного страхового пакету, має бути «універсальний нестраховий пакет», який передбачає фінансування програм профілактики, лікування рідкісних і ургентних захворювань, лікування не застрахованих і покриття «катастрофічних» для домогосподарств витрат на лікування.
-
Один з принципів системи ОЗ – «дотримання Національних стандартів якості та професіоналізму» (№2 в переліку).
-
Прописана в Стратегії співоплата спеціалізованих медичних послуг була відхилена ВР.
Що було реалізовано? Славнозвісна #реформа 370 грн на первинній ланці, створення агенцій з закупівлі медичних послуг (НСЗУ) і ліків (з весни 2019), автономізація комунальних закладів ОЗ і (так!) – «Інституційне перепрофілювання МОЗ, яке повинно більше комплектуватися спеціалістами з аналізу і комунікації, ніж управлінцями і бухгалтерами (мозок повинен переважати над м‘язами)» – цитата! Така-собі «голова професора Доуеля»…
Тепер – про Концепцію уряду Гройсмана і стан її виконання.
Перше речення вражає правдивістю: «Більшість українців живуть у страху зіткнутися з вітчизняною системою ОЗ».
Що з затвердженого по роках (2017, 2018-19) було виконано – див.вище.
Що не було виконано (крім співоплати внаслідок об‘єктивних причин):
– не були зроблені перегляд (2017) і затвердження (2018-19) уніфікованих клінічних протоколів для найбільш поширених клінічних станів – це до нинішньої дискусії на ФВ;
– не реалізований перехід на державне фінансування з НСЗУ «за виконану послугу» на рівні спеціалізованої і високоспеціалізованої медичної допомоги/послуг. Думаю, що це – добре, виходячи з озвучених у грудні 2018 р. тарифів на «безкоштовну діагностику» нижче собівартості;
– не було запроваджено широкого використання діагностично споріднених груп для обліку надання медичної допомоги в стаціонарах 2 і 3 рівнів.
Чи зменшився страх українців перед нашою ОЗ за три роки діяльності уряду в результаті реалізації суттєвої частини Концепції – питання риторичне.
В очікуванні чергових стратегій, як споживач і стейкхолдер, хочу висловити пропозицію: шановні стратеги, додавайте, будь ласка, короткий синопсис з «пунктами» до 5 стор., включно з конкретними цілями і індикатори, бажано, з цифрами. Вітаються і щорічні звіти на 2 стор.