0

Що означає допуск приватних клінік до бюджетних коштів

Інформаційний шум навколо судових позовів від нібито радикалів Радикальної партії Олега Ляшка до нібито міністра Уляни Супрун активізував небувалий інтерес народних мас до вивчення діяльності урядової працівниці з рюкзаком за плечима. Прихильники останньої почали складати списки «що доброго зробила Уляна», а противники – навпаки – перераховувати погані справи. До обговорення навіть залучилися незалежні аналітики, які не можуть не аналізувати. Увімкнувши свої «аналізатори»  вони просто поєднували перелік поганих та добрих справ в одному тексті і пропонували зробити висновки самостійно.

У попередній публікації «Що означає підвищення заробітної плати сімейним лікарям» йшлося про один з пунктів загального переліку «добрих справ» пані Супрун – зростання доходів «центральної» фігури охорони здоров’я у 4 рази, яке призвело до появи сегменту прихильників реформ в середовищі сімейних лікарів.

У тій статті ми намагалися пояснити та якби так натякнути, що всі обурення щодо відсутності комплексного підходу та цілісного бачення реформ чути доти, доки обурений не отримав в зуби кістку з м’ясом. Є вагомі підстави вважати, що сімейних лікарів, після підвищення зарплати у кілька разів питання цілісності, кінцевої мети, людиноцентричності, пацієнтоорієнтованості ну й усякого такого хвилюють уже мало. «Сімейники» уже не відчувають так гостро несправедливості в медичному середовищі, не бачать пацієнта заручником і готові виконувати функції медичних поліцейських, якщо їм будуть за це платити. Природа людини така, що якщо їй конкретно дати гроші, то для неї все стає цілісно та людиноцентрично.

Так ось, наступною доброю справою, яка тісно пов’язана з реформою первинного рівня є опція доступу суб’єктів підприємницької діяльності до бюджетних коштів. Мова, зрозуміло, йде про приватні заклади та ФОП, яким НСЗУ перераховує бюджетні гроші за підписані декларації з громадянами для обслуговування на первинному рівні. Така можливість не лише скасовує дискримінацію приватних підприємців у білих халатах, але й надає право громадянину обрати собі улюбленого лікаря «на стороні», тобто  за межами державного сегменту охорони здоров’я. І байдуже, що більшість приватних клінік не мають ніякого відношення до загальної практики та сімейної медицини, а надають спеціалізовану медичну допомогу, наприклад кардіологічну, за яку пацієнт доплачує (тобто це не безкоштовна гарантована державою допомога первинного рівня). Але взявши подушний тариф вони, висловлюючись сучасним сленгом, посилають меседж іншим приватним клінікам, переважно хірургічного профілю, які зачекалися на другий етап реформ. Другий етап запроваджує тарифікацію медичної послуги і відкриває канали надходження бюджетних коштів в приватні руки за так звану спеціалізовану допомогу.

Приватні клініки вторинного та третинного рівнів давно чекають свята на своїй вулиці, але є всі підстави вважати, що вони не поповнять ряди бенефіціарів реформ і їм нічого не залишиться як перейматися комплексністю, справедливістю та людиноцентричністю.

Після того як уряд в особі НСЗУ оприлюднив тарифи програми з безкоштовної діагностики, напевно, ні у кого не викликатиме сумнівів, що ціна на медичні послуги визначатиметься дуже просто: загальний річний бюджет ділитиметься на кількість операцій та маніпуляцій. Різниця полягатиме лише у тому, що ціна визначена державою у такий спосіб відрізнятиметься від ринкової не у 2-3 рази як на лабораторні тести, а у 4-10 разів. Наприклад, якщо ціна нормальних пологів в приватній клініці столиці коштує 60 тис грн., та, нехай 30 тис. грн у провінції, то за державною програмою нормальні пологи будуть оцінені в межах 6 тис грн..

Безперечно у приватних закладів є інтерес і до такої суми (1000 пологів це 6 млн грн). Але дуже велике питання чи держава так просто випустить ці гроші з рук. Мало хто задумується, що існуюча система фінансового забезпечення не призначена на відтік грошей в приватний сектор. Треба розуміти що державі за існуючих правил – коли вона не переказує гроші на приватників й так бракує фінансових ресурсів на вторинному та третинному рівнях, що поки приховується солідарним принципом оплати праці. А якщо держава віддасть 5% куцого бюджету, а саме стільки у нас приватного сегменту, то їй стане ще важче ніж було. Якщо так зробити, то некомерційне комунальне підприємство за нормальні пологи отримає не 6 тис грн., а 5700 грн.

Наступний момент над яким мало хто задумується: а як це все буде виглядати? Ось мені, наприклад, дуже важко собі уявити як держава перераховуватиме 6 тис грн. в умовну клініку «Оберіг», пацієнт якої за 7 днів лікування залишив там 73 тис грн.. Ще важче буде це пояснити хірургові комунального закладу, котрий отримає зарплату у 10 тис грн. і вона виявиться у три рази меншою від винагороди хірурга з «Оберігу». Саме тому Марія Гайдар та вся команда лібертаріанців імені Кахи Бендукідзе на чолі з колишнім міністром фінансів Данилюком давно просувають ідею: бюджетні гроші – для бідних, а багаті платять за себе самі.

Допитливий читач запитає: а як же зараз відбувається процес перерахунку 370 грн у приватні структури, які імітують діяльність сімейного лікаря? По-перше, треба розуміти, що та частка грошей, яка переводиться у приватні заклади поки є мізерною і ніяк не позначається на фінансуванні комунальних ЦПМСД та амбулаторій. По-друге, сама ідея надання можливості доступу медичного бізнесу до бюджетних коштів була пов’язана з масовим переведенням лікарів у ФОП. Державі це для чогось було потрібно.

Є всі підстави вважати, що робилося воно для того, аби відсікти зайвих (позбавитись від підприємця куди легше, аніж від бюджетника, який захищений законами), а головне це робилося для того, аби налагодити виведення частини бюджетних коштів в приватні кишені. Це абсолютно можлива річ, оскільки первинний рівень мало займається реальними справами та лікуванням і з нього можна вилучити пару мільярдів грн. без будь-яких наслідків, тобто ніхто цього не помітить та й ніхто про це не повідомить, – бідним та малограмотним це не під силу.

Зовсім інша ситуація на вторинному рівні, де відбувається реальне лікування в умовах катастрофічного браку ресурсів і де будь-яка втрата коштів буде відчутною.

Чого не розуміють приватні заклади охорони здоров’я. Вони не розуміють, що головна ідея трансформації бюджетних установ в некомерційні комунальні підприємства – це добрати до 6 тис грн. ще 10 тис грн.. Але зробити це під контролем держави, щоб 10 тис пішли не в кишеню лікаря, а на розвиток лікарні. У такий спосіб держава намагається примусити лікарів забезпечувати капітальні витрати, які не закладені у ціну послуги. Реалізація цієї ідеї не лише не передбачає покращення матеріального становища лікаря, але вона не передбачає втрати бюджетних коштів, тим більше на приватні заклади, які і так непогано заробляють.

На TRIGGER ми не раз публічно висловлювалися за запровадження ідеї доступу бізнесу до бюджетних коштів, але це стосувалося медицини складних і надскладних випадків (вторинного та третинного рівнів). Це було потрібно для того, аби привести у почуття станових та кланових феодалів в охороні здоров’я. Це пропонувалося для того, щоб в охороні здоров’я сформувати соціальні ліфти. Доступ до бюджетних коштів мав супроводжуватись ще чотирма важливі діями, без яких зруйнувати феодалізм неможливо:

  1. Адекватні ринкові тарифи на медичні послуги, де б ціна включала у себе витрати на амортизацію обладнання та комунальні витрати.
  2. Кримінальне переслідування за різного роду подяки та добровільні внески в державному сегменті охорони здоров’я.
  3. Приватизацію надлишків медичної власності та створення реального ринку медичних послуг, доступ до якого мали мінімум половина громадян країни.
  4. Створення професійних асоціацій, які мали б очолити незалежні від держави лідери (тому й пропонувалася приватизація медичними колективами). Професійні асоціації стають реальними виразниками інтересів медичних працівників, беруть на себе відповідальність за створення стандартів лікування, створюють медико-технологічну документацію, узгоджують об’єми лікування та їх фінансове забезпечення урядом.

Що робить уряд Гройсмана та міністерство Уляни Супрун. Вони беруть курс на перетворення сімейних лікарів, які обслуговують незаможні верстви населення у ФОПи та дають можливість суб’єктам ринку доступу до подушного фінансування. Тобто запроваджують доступ до бюджетних коштів там, де цього не потрібно робити. Там, де це призведе лише до марнотратства. Всі знають, і всі розуміють, що приватні клініки взяли подушне фінансування зовсім не для надання первинної допомоги. Взяли вони його за платоспроможних клієнтів своїх клінік і будуть займатися спеціалізованим лікуванням за гроші пацієнтів.

Натомість там, де потрібно було б запровадити доступ і де є така можливість, цього зроблено не буде. Не буде з кількох причин. По-перше, тому що зменшить і без того куций бюджет, по-друге, тому що розмовляти про феодалізм та робити реальні кроки боротьби з ним – це різні речі. В уряду є лише одна претензія до медичних феодалів – примусити їх працювати на таких самих феодалів, але елітних, які займаються політикою. Ось якщо Тодуров буде витрачати гроші не на свої будинки, а лікувати безоплатно бідних і записувати це в актив Гройсмана, тоді все добре. А поки такого немає, то Тодурова називають феодалом та авторитарним лідером. Взагалі хто б казав. Супрун та Гройсман це ще ті демократи.

Отже, опція доступу для суб’єктів ринку запроваджена для первинного рівня – там, де цього робити було не потрібно. На вторинному та третинному рівнях, там де це конче необхідно цього зроблено не буде, оскільки це зменшить пул бюджетних грошей в реальному сегменті охорони здоров’я, а також тому, що це не співпадає з цінностями та намірами реформаторів. Їм не потрібно подолати феодалізм в охороні здоров’я, їм потрібно поставити його собі на службу.

До речі, міністерство, майже таємно, формує групи експертів, які будуть займатися медико-технологічною документацією. З цих експертів мають створити нових лідерів, які планують створити і очолити ручні професійні асоціації. І тоді уже ніхто не зможе сказати, що МОЗ само вигадує протоколи і примушує їх виконувати рабів-лікарів. Все буде по-європейськи.

Анатолій Якименко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.