0

Технічний дефолт Національної служби здоров’я: коли гроші підуть за пацієнтом?

Цього року травневі вихідні співпали з Великоднем. Однак для медиків ці свята гіркі. Вони вчергове відчули нечистоплотність з їх грошима. Попри роль медиків на епідемічній війні, їх родини позбавили засобів існування в канун величного свята. А ці гроші позичили.

Саме так, як кредит потрібно розглядати затримку грошей Національною службою здоров’я. Державний бюджет розпланований. Гроші є, однак зависли десь раніше по ланцюжку. Є поняття «овернайт» – за лежання навіть ніч, подейкують, в банках деяких ділків проценти видають «кешем».

А якщо мова йде про 10 млрд грн (124 млрд / 12 міс), які затримали на 1 місяць?..

За підсумками місяця після дедлайну НСЗУ фіналізувало контрактування 24% заявок. Договір отримало лише 38% медичних закладів [зображення 1, 2, 3, 4].

 

Сплачено 15,6% від середньої суми за останні 3 міс. І дефолт продовжується далі: станом на 21.05.21 виплачено коштів – лише 46%. При тому, що період почався 1 квітня. [зображення 8,9, 17, 18, 19, 20, 21]

 

Це при тому, що з грошей НСЗУ 60% йде на зарплати. [зображення 10, 11, 12]

 

 

Я радий, що попри затримку від НСЗУ, деяким керівникам лікарень таки вдалося виплатити медикам якісь гроші. Вдалося, користуючись “іншими джерелами” (які все одно на 7% менші за суму зарплати) [зображення 14, 15, 13, 16].

Або з комерційних послуг лікарні (які обмежили законом). Або з благодійного фонду при лікарні (який називали нелегальним). Або з коштів місцевої влади – наражаючи на зустрічні запити поступок від місцевих чиновників…

Цим НСЗУ викликає ефект доміно у вигляді дисфункцій по всій системі державних інститутів. Від чого найбільше страждає останній в лацюжку – пацієнт. Отримавши виснаженого медика, або третьосортний прилад, який лікарні нав’язали. Або відсутність цих медичних послуг в місцевості.

І в цьому головна моя претензія до нинішнього курсу НСЗУ. За законодавством, якщо це Служба – вона повинна надавати адміністративні послуги. Послуги, а не проблеми чи вибачення. Це оцінюється за NPS (Net Promoter Score, індекс лояльності споживачів). З медреформою 1.0 цей показник погіршився не тільки в пацієнтів. Але й у лікарень. Саме вони – клієнти НСЗУ.

Таке зниження щороку – неможна пробачити під приводом «початку реформи». Це вже третє контрактування, якщо рахувати Полтавську область. Ця команда готувалась з 2018 року – достатньо часу, щоб відпрацювати операційні процеси всередині і ззовні.

Створити чат-боти і robotic process automation зі збору даних. Автоматизувати обробку. Пропрацювати комунікацію з усіма стейкхолдерами Уряду. З редлайнами і дедлайнами, які не дозволять вийти за межі плану.

Банки – відомі консерватори – за 40 хвилин роблять скорінг і підписують договір на кредитування. І це за невідомими суб’єктами. А НСЗУ за рік збирання даних не підготувала рішення по представнику своєї екосистеми! Це як вчителю – за рік не зрозуміти рівня свого учня.

І ладно б тільки затримка з контрактуванням і виплатою. Однак залишається питання – скільки грошей? Вимоги, фінансування пакетів – змінюються на ходу. Керівників лікарень вчергове випустили у фінансовий рік як льотчиків-камікадзе – без датчика пального у баці. Без даних, щоб спланувати. Без впевненості, які послуги законтрактують. [https://cbn.com.ua/2021/04/29/nezakontraktovana-medytsyna-kirovogradshhyny-chomu-likari-nazyvayut-nszu-natsionalnoyu-sluzhboyu-znyshhennya-zdorov-ya/]

А потім дивуються, що 30+ тисяч медиків за рік звільнилося [https://focus.ua/uk/ukraine/480570-vrachi-uleteli-kak-za-god-poteryat-66-tys-medikov-i-dazhe-ne-zametit-etogo]… Це класика низького NPS – користувачі «голосують ногами». Мігрують в місця, де менеджмент кращий, ніж в НСЗУ.

Однак рядові працівники Служби зробили все, що змогли. Безсонні ночі, безкінечні вибачення перед лікарнями. Проблема не у виконавцях НСЗУ, а у керівниках і кураторах цієї системи − бракоробах [https://life.pravda.com.ua/columns/2021/04/21/244641/]. Вони зробили НСЗУ неадекватною реаліям зовнішніх стейкхолдерів. І заклали неправильну оргструктуру Служби, що робить її такою нешвидкою і неадаптивною.

До отримання перших грошей лікарня повинна пройти каскад з 6 підрозділів НСЗУ. На цих стиках витрачається час і робляться помилки. Щоб такого уникнути, оргструктури майбутнього базуються на мультидисциплінарних командах. Здатних швидко і без естафети давати результат. І чути одне одного зі споживачем, зберігаючи бажання співпрацювати, а не саботувати.

Ми з експертами мого інституту – власниками аналогу НСЗУ у добровільному страхуванні − багато разів пропонували свій консалтинг. Застерігали про неминучість технічного дефолту  Служби . Зрозуміло, що він багато разів вже відбувся. Це компенсували запобіжними заходами Президент Зеленський і Уряд. А цього разу – керівники лікарень і родини медиків.

Залишається лише питання справедливості. Керівництво НСЗУ собі теж затримало зарплату?

Питання риторичне. «Реформатори» і чиновники галузі ніколи не були в одному човні з медиками.

Я вважаю, прийшов час це змінити. Труднощі, а краще – радощі, потрібно ділити.

Це лідерство.

Лідери їдять останніми.

 

Вадим Арістов, MD/MBA

Інфекціоніст, правозахисник медиків, консультант лікарень і великого бізнесу (Revival Institute for

Future)

 

Alter Ego

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.